Friday, October 20, 2006

Evime Bayram Gelmis!

Sabah saatleri, yagmurlu bir gun. Hava simdiden karanlik. Boyle havalarda herkesin ici daralirken neden benim yuregim sicacik olur?.. Tatli bir huzun de var bir yanda. Tipki yagmurlu, karanlik bayram sabahlari gibi...

Bayram yaklasiyor Sehirler Sehri'ne. Aslinda dunyanin bircok yerine ama ben sadece kendi evimi dusunuyorum. Bayram benim evimde. En azindan burada degil.

Universite yillarinda evden uzak olsam da her bayrami ailemle, evimde gecirmistim. Ilk defa uzaktayim. Bu bayram arife gecesini Sevgi Hanim ve Kizlari olarak dolma sarma islemiyle gecirmiyorum. Arife gunu ne tatli bir telastir Allahim, her sene annem "Bu sefer erken basladim islere, ooh rahatiz" der ama bir turlu o sarmanin basina oturmaya vakit gelmez. Temizlik zaten onceden yapilmistir da Arife gunu bir rotus gecilir. Yemekler pisirilir. Aslinda ilk gun kimin, ikinci gun kimin yemek saatlerinde gelecegi asagi yukari bellidir. Bu da bir gelenege donusmustur yillar icinde. Ve misafirlerimizin zevkine gore en sevdikleri yemekler yapilir. Her arife gunu ayni sorunsal; ne tatlisi yapacagiz... Abim sekerpare ister, ben kalburbasti ama ici cevizli. Ablam da bunlar arasinda gider gelir. Son yillarda gayet demokratik bir sekilde bir tepsi ondan, bir tepsi otekinden yapilmaya baslandi. Iyi de oldu :)




Ve bu tatli hazirligindayken Sevgi Hanim, Nesli gider corapciya herkese yeni cici coraplar alir. Bir de don telasimiz vardir ki
burda desifre etmeli mi bilmiyorum :) Bu da bir Sevgi Hanim klasigidir, her bayram aldigi son derece cekici iccamasirlari ozenle kizlardan saklanir. Cunku bayram sabahi verilmelidir onlar. E kizlar da pek gorgusuz canim, azicik tokgozlu olsalar, bir taneyle yetinseler ya... Bazi ozel konuklar ve yegenler icin de ekstra camasirlar mevcuttur. Annem diye demiyorum, o ne kirli cikidir o... :)


Ve boylece Arife gunu butun detaylarla ugrasilarak sarmalar en sona birakilir. Eger sansliysak gecenin 10 bucugunda otururuz masanin basina. Sevgi, Rahsan, Nesli... Muhabbet cok keyiflidir. Ozellikle yogun is hayati icinde birlikte cok fazla vakit geciremeyen bu housemate'ler icin harika bir sohbet ve dedikodu firsatidir.
Belki Fatih de berberdeki sirayi beklemis, ozenle tiras edilmis ve nihayet eve donmustur. Ama televizyon seyreder o, dolma sarmayi becerememek guzel bir kacistir. Zira bir sure sonra beller agrimaya, canlar sikilmaya baslasa da Sevgi Hanim birakmaz, odaniza cekilip erkenden uyuyamazsiniz. Canim Arife gecesi uyunur mu? (tipki Bayram sabahi uyunmayacagi gibi...) Arada inatlasmalar da yok degildir:
- Anne, sisirme, ince sar sunlari.
- Aman Nesli, seninkileri misafire cikartiriz!
Rahsan:
- Iclerine bol pirinc koyun. Sevmiyorum ben oyle bos bos...
(hatta burada bilmem kimin sarmalari ornek gosterilip elestirilebilir...)

Fatih dolanir evin icinde, "Anne hala pismedi mi su tatli?"
- E oglum dur, serbetini cekecek daha...

Vakit gece yarisini gectikten sonra gozler uykuya kayarken atese konur sarma. Sevgi Hanim bir de pismesini bekler onlarin. Ama nasilsa yapacak is bulur o kendine. Elbette birkac vitrin-sehpa ortusu vardir utulenecek...

Ve Bayram sabahina uyanilir. Alperen ve Fatih namazdan gelirken cicek alir, uc kadina da ayri demetler. Nesli her bayram Fatih'in opucuguyle ve ciceklerle uyanmaya alismistir (bu yuzden bayram gunu olamaz burada yasadigim) Fatih, Nesli'nin cok guzel koktugunu soyler her zamanki gibi ve cocukluk anilarina donerler, ozlem dolu...



Bayramin ilk gunu demek Kabristan demek, babami ziyaret demek, annemin gozyaslari demek... Yine de cabuk gecer bu ruhhali; eve donusle birlikte misafirler, tatlilar, kahve servisleri, arada Rahsan'la Nesli'nin didismeleri...




Bir elimde cezve, bir elimde spatula olmayacak bu bayram.
Yine solak cezvesi bulamadigim icin soylenmeyecegim,
biraz ocagi kirletip hemen temizlemeyecegim. Kuzenlerle mutfakta kikirdesmeyecegiz.

Bana SMS ile hazir bayram mesaji yollayanlari arayip "Bu kadar mi siradan oldum da bana ozel iki kelime yazamiyorsun?" diye takilmayacagim. Bircok arkadasla mailler ve mesajlar disinda bayramlasmayacagim. Bir de hafta icine denk geliyor zaten...

Ben bu bayrami buradaki rutin hayatimla, tek basima kutlayacagim.

6 comments:

Anonymous said...

Yagmurlu bi arife gununde, ofiste tek basima calisiyorum ve gelen tebrik mesajindan buraya dusuyorum. Uzaklik ne degisken bi kavram be Nesli! Binlerce kilometre otede olan sen, bahsettigin bayramlara benden cok daha yakinsin. Bu yil da bayramin benim icin anlami, bi dolu musteriye "yaratici" bayram mesajlari düsünmek oldu. Biz sozun fahisesi olmusuz be Nesli! Yine yazdigin icten cumlelerle tasi gedigimize koymussun. Bu ictenlik, daima seninle olsun...

Neset

Anonymous said...

halamin o cekici donlarindan ben de nasibimi aldigim icin sansliyim cok!bu bayram mutfakta kikirdesmelerimiz olmicak belki ama normalde sevgi hanimin siskin dolmalarindan 5 tane yiceksem senin icin 10 tane yicem.bi dusunsene senin yerine kilolari da ben almis olcam.sikayetci olmicagini dusunuorum nesslim;)seni bekliyoruz,seni ozluyoruz...bi sonraki bayramda solak cezveni getir zira en kopuklu kahveleri yine sen yapcaksin.nuko da fallarimiza bakicak.seni seviyorum tatlim...
Esra

Unknown said...

Canim...o kadar guzel yazmissin ki...nesetin dedigi gibi o kadar icten ki cumlelerin...mutlu bayramlar canim...artik bunca yildir ne demek istedigimi daha iyi anliyorsun...:)ben yine her seneki dilegimi yenileyecegim...Seneye bayramda gorusmek dilegiyle...:)

Anonymous said...

edit niteliginde bi mesajdir bu:yarim saat once sevgi hanim in evindeydik...soz verdigim uzre dolmalari duble yedim.kalburbastiyi catalla ikiye ayirdim bu neslinin payidir diye...sohbetler keyifliydi ama sonuktu.bi tarafi ingilteredekine hasretti cumlelerin...yine kahkahalar vardi ama yarim...hep onun ismi anildi.evin kizi olarak caylari o servis edecekti ama ablasina kaldi bu gorev bu sefer.bos yataga bakildi,gece kikirdesmeleri dedikodulari akillara geldi.huzunlenildi...budu bile onun ayaklarini aradi bu bayram...buruktu bu bayram:(

Anonymous said...

ee sonuna kim oldugunu yazmazsa anonymous(anonimimiz:))kudurursun kim ayol bu die:)
ESRA

necla said...

Nesliii, bayram gecti, gitti, bitti ama olsun ben yinede sirma kirpiklerinden opuyorum, bayramini kutluyorum. Internet sanki kastina yapti, bayram boyunca gitti. Mailinde de dedigin gibi calismiyordu. Dun aksam kendi kendine geldi, sasirdik bizde. Umudu kesmistik.

Neyse simdi, buruk oldu bayram biraz senin icinde oyle mi? Ya ben dedim ki bayram bugun mutlu olucam ve hep guzel dusundum, uzulmemeye calistim. Actim annemlerle bol bol sohbet ettim ne bileyim iste buruklugu hissetmemeye calistim.

Tatlilar yoktu, sekerler, kolonyalar yoktu,guzel sohbetler yoktu ama olsun biz birbirimizin bayramini kutladik mehmetle ve ulasabildigimiz herkesin...

Ben de Elif'in dilegini paylasiyorum. Gelecek senedeki bayramda gorusmek dilegiyle bitanem...